Біологія
При оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з
біології враховується:
–
рівень оволодіння біологічними ідеями,
що становлять важливу складову загальнолюдської культури;
–
обсяг відтворення знань, рівень розуміння
навчального матеріалу;
–
самостійність суджень, систематизація та глибина знань;
–
дієвість знань,
уміння застосовувати їх у практичній діяльності з метою розв’язування
практичних задач;
–
уміння робити висновки та узагальнення на
основі практичної діяльності;
–
рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та
дослідження природи.
Оцінювання
навчальних досягнень учнів з біології здійснюються за характеристиками,
наведеними в таблицях 1 і 2.
Таблиця
1
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень
учня (учениці)
|
Початковий
|
1
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні
об’єкти
|
2
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) називає окремі
ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних
об'єктів
|
3
|
Учень
(учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів;
відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так
або ні); допускає суттєві біологічні помилки
|
Середній
|
4
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину
навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну
характеристику загальних ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки
|
5
|
Учень
(учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст
навчального матеріалу; характеризує загальні
ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних
понять, описує біологічні обєкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні
помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості
біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя
розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі
|
6
|
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний
матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь
прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні
терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за
планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові
біологічні вправи і задачі
|
Достатній
|
7
|
Учень (учениця) самостійно відтворює основну частину навчального
матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних
понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює
біологічні об‘єкти та явища;
виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; з допомогою вчителя формулює висновки
|
8
|
Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає
на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює
біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між
ними; пояснює причиннонаслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у
стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі
користуючись алгоритмом
|
9
|
Учень
(учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання; аналізує інформацію, за допомогою вчителя
встановлює причиннонаслідкові зв’язки; самостійно розв’язує типові біологічні вправи і задачі;
використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє
працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласамивизначниками,
натуральними біологічними об’єктами та їх
моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати;
виявляє емоційноціннісне ставлення до живої природи
|
Високий
|
10
|
Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал
у
межах програми; розкриває суть
біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну
характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й
відмінності; аналізує, систематизує,
узагальнює, встановлює причиннонаслідкові зв’язки; використовує знання у нестандартних
ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних
ціннісних орієнтацій
|
11
|
Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах
програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи,
пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну
характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей;
встановлює і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає можливості
практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і
активно проявляє ціннісні орієнтації,
здійснюючи вибір завдань і рішень
|
Високий
|
12
|
Учень
(учениця) виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у
стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища
і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;
використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених
завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних
питань
|
Оцінювання
лабораторних і практичних робіт
При оцінюванні
лабораторних і практичних робіт враховується:
– обсяг виконання завдань роботи;
– наявність помилок, їх кількість;
– оформлення роботи (порядок оформлення, виконання
рисунків біологічних об’єктів, охайність тощо);
– для лабораторних робіт наявність і зміст
висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність,
послідовність тощо);
– для практичних робіт наявність і зміст звіту
про роботу;
– рівень самостійності під час виконання
завдань і формулювання висновків (написання звіту).
Таблиця
2
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень
учня (учениці)
|
Початковий
|
1
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні
об’єкти
|
2
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) називає окремі
ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних
об'єктів
|
3
|
Учень
(учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів;
відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так
або ні); допускає суттєві біологічні помилки
|
Середній
|
4
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину
навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну
характеристику загальних ознак біологічних об’єктів, допускаючи
несуттєві біологічні помилки
|
5
|
Учень
(учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст
навчального матеріалу; характеризує загальні
ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних
понять, описує біологічні
об’єкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки;
проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості
біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя
розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі
|
|
6
|
Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал,
відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що
наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни;
характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з
незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи
і задачі
|
Достатній
|
7
|
Учень/учениця самостійно відтворює основну частину навчального
матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних
понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює
біологічні об‘єкти та явища;
виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; з допомогою вчителя формулює висновки
|
8
|
Учень/учениця самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на
поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні
об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними;
пояснює причиннонаслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних
ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом
|
9
|
Учень/учениця
вільно відтворює навчальний матеріал та
відповідає на поставлені запитання;
аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причиннонаслідкові
зв’язки; самостійно розв’язує типові
біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях;
виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками,
таблицями, атласамивизначниками, натуральними біологічними об’єктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та
пояснює їх результати; виявляє емоційноціннісне ставлення до живої природи
|
Високий
|
10
|
Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми; розкриває суть
біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну
характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й
відмінності; аналізує, систематизує,
узагальнює, встановлює причиннонаслідкові зв’язки; використовує знання у нестандартних
ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних
ціннісних орієнтацій
|
11
|
Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах
програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи,
пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну
характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й
відмінностей; встановлює і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає
можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє
переконання і активно проявляє
ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень
|
12
|
Учень/учениця
виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних
та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси,
виявляє особисту позицію щодо них;
використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених
завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних
питань
|
|