Методичні рекомендації
щодо організації та проведення І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології у 2016/2017 навчальному році
Пакет завдань складається із завдань тих же типів, які використовуються при проведенні 2, 3 і 4 етапів. А саме:
завдання закритого типу групи "А" - запитання з чотирма варіантами відповідей, один (і тільки один) з яких є вірним;
завдання закритого типу групи "Б" - запитання із п'ятьма варіантами відповідей, правильними з яких можуть бути від 1 до 5;
завдання закритого типу групи "В" - запитання інших розширених форматів (радимо використовувати форми завдань "виявлення послідовності" і "виявлення відповідності", що застосовуються при ЗНО);
тестові завдання практичного характеру (комплексний тест по типу віртуальної лабораторної роботи з описанням результатів експерименту, вирішення якого вимагає від учня вміння проаналізувати отримані результати і зробити певні висновки).
Комплекти завдань готуються окремо для учнів 8, 9, 10 і 11 класів. Розподіл завдань за темами визначається відповідними програмами МОН. Стосовно кількісного складу завдань надаються такі рекомендації:
клас
|
завдання "А"
|
завдання "Б"
|
завдання "В"
|
практичне завдання
|
8
|
10
|
20
|
4
|
2
|
9
|
10
|
20
|
4
|
2
|
10
|
20
|
40
|
8
|
2
|
11
|
20
|
40
|
8
|
2
|
Бажано, щоб кількість завдань за темами поточного навчального року складала 20-30%. Не менше 15% і не більше 75% завдань типів "А", "Б", "В" обов’язково повинні братися з завдань попередніх Всеукраїнських олімпіад.
Зразки завдань різної типології:
Тест А
У завданнях цієї групи з чотирьох варіантів відповідей вірним є тільки один.
-
|
Який орган у кактусів виконує функцію
фотосинтезу?
|
|
а)
|
дуже потовщений листок;
|
|
б)
|
потовщене стебло;
|
|
в)
|
надземна бульба;
|
|
г)
|
потовщені черешки листків, які втратили листкову пластинку.
|
-
|
Ріст кореня та його поступове заглиблення в ґрунт відбувається у зоні:
|
|
а)
|
поділу;
|
|
б)
|
розтягування;
|
|
в)
|
всмоктування;
|
|
г)
|
проведення.
|
-
|
Організм, який не має черепашки,
джгутиків, клітинного рота, порошиці,
пелікули – це:
|
|
а)
|
амеба протей;
|
|
б)
|
евглена зелена;
|
|
в)
|
інфузорія-туфелька;
|
|
г)
|
трипаносома.
|
-
|
До запасальних речовин рослин належить:
|
|
а)
|
хітин;
|
|
б)
|
муреїн;
|
|
в)
|
крохмаль;
|
|
г)
|
глікоген.
|
-
|
Яка з перелічених рослин НЕ МАЄ кореневої системи?
|
|
а)
|
ламінарія;
|
|
б)
|
аронія;
|
|
в)
|
тюльпан;
|
|
г)
|
вельвічія.
|
Тест Б
У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей вірними можуть бути від одного до п’яти.
-
|
Гаметофіт є домінуючим поколінням у:
|
|
а)
|
мохів;
|
|
б)
|
папоротей;
|
|
в)
|
хвойних;
|
|
г)
|
однодольних;
|
|
д)
|
дводольних.
|
-
|
Роздільні листки характерні для таких рослин:
|
|
а)
|
дуб;
|
|
б)
|
виноград;
|
|
в)
|
кульбаба;
|
|
г)
|
яблуня;
|
|
д)
|
латаття.
|
-
|
Оберіть представників голонасіннихрослин:
|
|
а)
|
Араукарія звичайна;
|
|
б)
|
Сальвінія плаваюча;
|
|
в)
|
Гінкго дволопатеве;
|
|
г)
|
Ефедра двоколоса;
|
|
д)
|
Лавр благородний.
|
-
|
Необхідними умовами фотосинтезу є:
|
|
а)
|
наявність хлорофілу;
|
|
б)
|
наявність світла;
|
|
в)
|
наявність води;
|
|
г)
|
наявність вуглекислого газу;
|
|
д)
|
наявність кисню.
|
-
|
До основних функцій кореневої системивідносять:
|
|
а)
|
закріплення рослин у субстраті;
|
|
б)
|
початкові стадії фотосинтезу;
|
|
в)
|
поглинання, переміщення води та поживних речовин;
|
|
г)
|
синтез органічних речовин з неорганічних;
|
|
д)
|
транспірація.
|
|
|
|
Тест В
Спосіб відповіді на ці запитання указано у кожному з них.
В1. Розгляньте рисунок:
З переліку:
А. Інфузорії;
Б. Плоскі черви;
В. Круглі черви;
Г. Кільчасті черви;
|
Д. Членистоногі;
Е. Молюски;
Ж. Голкошкірі.
З. Хордові.
|
Оберіть типи, до яких належать:
1.1. Паразит, життєвий цикл якого зображено на рисунку.
1.2. Основний хазяїн паразита, життєвий цикл якого зображено на рисунку.
1.3. Проміжний хазяїн паразита, життєвий цикл якого зображено на рисунку.
З переліку:
А. наявність присосок;
Б. відсутність анального отвору;
В. дихання за допомогою легень;
Г. прямий розвиток;
|
Д. гермафродитизм;
Е. наявність печінки;
Ж. замкнена кровоносна система;
З. наявність радули.
|
В 2. Дайте розгорнуту відповідь на запитання:
Як (з якою метою) різні кільчаті черви можуть використовувати свої щетинки?
В3. Дайте розгорнуту відповідь на запитання:
Що таке «біогельмінти»? З чим пов’язана складність їхніх життєвих циклів?
|