Постулати, важливі для педагогічного самовдосконалення.
Хороший учитель уміє:
- Пристосовуватися до природи своїх вихованців, а не пристосовувати їх до себе;
- Полегшувати, а не ускладнювати дітям їхню непросту внутрішню роботу із самовдосконалення, духовного становлення; допомагати душі, що лише розпочинає свій життєвий шлях, жити власними силами;
- Виявляти терплячість і спостережливість, сповідувати тезу: „Чекай і спостерігай! Не поспішай. Не підстьобуй процес визрівання. Поважай природу і бери її до уваги”;
- Забувати про себе як наставника, розпорядника, „хазяїна”, який приписує, регламентує, контролює й оцінює; сам учиться у природи, життя, вихованців;
- Не вимірювати своїми „дорослими” мірками дітей, а намагатися поставити себе на їхнє місце, базуючись на знанні об’єктивних законів психічного розвитку;
- Віддавати перевагу не одній універсальній програмі розвитку, а використовувати індивідуальні програми, відповідні особливостям кожного;
- Не обирати за дитину вид діяльності, міру її складності, стиль виконання; вправляти в умінні віддавати перевагу, здійснювати вибори, приймати самостійні рішення;
- Не вимагати, не наполягати, не говорити: „Ти зобов’язаний це зробити!”, а запрошувати до активності. Його роль полягає в тому, щоб дитина сама сказала: „Я буду цим займатися”;
- Сповідувати рухливість як умову повноцінного розвитку особистості, дозволяти дітям вільно пересуватися, обирати зручне місце, позу, місце дій;
- Не переривати творчого процесу, не втручатися в нього, трепетно ставитися до різноманітних виявів внутрішнього життя вихованця;
- Своїми діями не карати, не зловживати схваленням: очікування нагороди продукує напружені зусилля відповідати чиїмсь вимогам; найкращою винагородою для вихованця має бути його власне просування по шляху розвитку;
- Визнавати власні помилки і незнання, тим самим показуючи дітям, що не слід боятися помилок, соромитися свого незнання; особистісне самовдосконалення починається з уміння визнати свої вразливі місця;
- Забезпечувати дітям спокійне середовище, яке допомагає їм зосередитися, почуватися затишно і спокійно; уникати надмірно голосних звернень, окриків, менторської тональності; турбуватися про гігієну нервової системи вихованців;
- Стежити за своїм психічним станом, його впливом на ефективність виховного процесу; враховувати його, в разі потреби коригувати, регулювати; усвідомлювати, що повтор негативних станів веде до закріплення відповідних рис характеру;
- Експериментувати, варіювати, сумніватися, бути в пошуку, самовдосконалюватися, досліджувати, не заспокоюватися на досягнутому, розвивати в собі педагогічну рефлексію.