Реформування освіти в Україні в
найближчі роки передбачає її перебудову з метою впровадження в освітню практику
таких технологій, які б створили максимально сприятливі умови для розвитку і
саморозвитку особистості учня, виявлення та активного використання його
індивідуальних особливостей у навчальній
діяльності.
Реформування шкільної біологічної
освіти має на меті зробити її більш якісною шляхом забезпечення широких
можливостей для розвитку, навчання та виховання творчої особистості, в
результаті яких вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в
суспільстві. Таке складне завдання можна вирішити шляхом використання
інноваційних технологій навчання, серед яких чільне місце займають
мультимедійні технології. Вони відкривають нові, ще недостатньо досліджені
можливості вдосконалення навчальної діяльності.
Мультимедіа (у перекладі –
багатоваріантне середовище) є новою інформаційною технологією, тобто сукупністю
прийомів, методів, способів продукування, обробки, зберігання й передавання аудіовізуальної інформації,
заснованої на використанні компакт – дисків (CD - ROM). Це дає змогу поєднати в
одному програмному продукті текст, графіку, аудіо – та відеоінформацію, анімацію, 3D - графіку. А
комп’ютери, оснащені мультимедіа, можуть відтворювати одночасно кілька видів
інформації самого різноманітного характеру, що впливає на перспективи розвитку
та форми сучасного процесу навчання. Важливою
властивістю мультимедіа також є інтерактивність, що дає змогу користувачеві
отримати зворотний зв’язок.
Важко заперечити, що майбутнє за системою навчання, яке вкладається в схему учень – технологія
–вчитель, за якої викладач перетворюється на педагога – методолога, технолога,
а учень стає активним учасником процесу навчання. Тобто, якщо в учбовому процесі, що виконується за схемою
«учень – вчитель – підручник» з’явиться новий елемент – комп’ютер, то зміст
праці вчителя суттєво зміниться: основним стане не передача знань, а організація
самостійної пізнавальної діяльності учнів. Тобто величезний дидактичний
потенціал використання інформаційних технологій навчання зможе бути розкритим
лише за умов, якщо провідна роль у навчально – виховному процесі належатиме
вчителю, а комп’ютер буде виступати не
тільки потужним засобом, а й повною мірою третім партнером у педагогічній
взаємодії.
Біологія є одним з тих навчальних предметів, що дає багатий матеріал для
відпрацювання найрізноманітніших методів і прийомів роботи з інформацією.
Викладання біології пов’язане з використанням великого обсягу різноманітної
інформації, що робить застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним,
оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати цю інформацію і представити її у
вигляді у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між різними
об’єктами і явищами, будовою та функціями.
Ефективність навчання з використанням комп’ютерів пояснюється значним унаочненням програмного
матеріалу, що дозволяє краще зрозуміти та засвоїти абстрактні поняття, сформувати
практичні вміння та навички.
Ефективне використання
комп’ютера в навчально – виховному
процесі залежить від програмного забезпечення. Комп’ютерні програми з біології
поділяються за дидактичними цілями:
1. Навчальні програми подають новий
матеріал у вигляді окремих, логічно поєднаних блоків і закінчуються набором
запитань або тестів. Ці програми сприяють засвоєнню нової інформації та
спрямовують процес навчання залежно від рівня знань та індивідуальних
здібностей учнів.
2. Тренувальні або програми –
тренажери розраховані на повторення і закріплення вивченого матеріалу.
3. Імітаційно – моделюючі програми
дозволяють вивчати будь – який розділ на основі моделі. Маніпулюючи
доступними для зміни параметрами фізичних величин, учень за реакцією моделюючої
системи визначає діапазон їх допустимих змін і усвідомлює суть процесів, які
здійснюються під його керівництвом. Наприклад, в моделі екологічної системи
учень може змінити відсотковий склад гризунів і хижаків та стежити за всіма
змінами, які відбуваються в ній.
4. Діагностичні, контролюючі програми складають переважно на основі тестів.
Вони призначені для діагностування, перевірки й оцінювання знань, умінь і
навичок учнів.
5. Бази даних – це джерела інформації з різних галузей знань, у яких за
допомогою питань відшукують необхідні відповіді, наприклад, для пояснення
біологічних понять і термінів.
6. Інструментальні програми дають можливість учням самостійно розв’язувати
задачі за короткий час із меншими зусиллями. Вони звільняють від рутинної
обчислювальної та статистичної роботи, надаючи учню свободу у виборі методів
розв’язання конкретних задач і простір для творчості.
7. Інтегровані навчальні програми
поєднують в собі ознаки двох або трьох перерахованих вище класів.
На сьогодні ринок навчального програмного забезпечення України
пропонує великий перелік програмних засобів різноманітного призначення, але всі
вони практично не адаптовані до використання в умовах школи, бо як правило російськомовні, не відповідають
чинній програмі як за обсягом так і за структурою, є ілюстрованими електронними підручниками, енциклопедіями,
довідниками, тобто більшість цих програм за дидактичним призначенням є
допоміжним, ілюстративним джерелом знань.
Проаналізувавши всі позитивні та
негативні сторони існуючих програмних продуктів з біології, можна сформулювати
такі вимоги до них:комп’ютерна програма повинна відповідати тим же дидактичним вимогам, що і
традиційні навчальні посібники, таким як: науковість, систематичність,
послідовність, доступність, зв'язок з практикою, наочність;програма повинна функціонувати в умовах класно – урочної системи;оскільки в умовах класно – урочної системи навчання вчитель є основною
фігурою, що керує всіма ланками навчально – виховного процесу, комп’ютерна
програма має виконувати функції інструмента, який допоміг би вчителю
урізоманітніти форми і методи навчання і цим створити умови для підвищення
розумової активності учнів, сприяти організації певних форм діяльності учнів в
межах уроку;комп’ютерна програма повинна повністю відповідати навчальній програмі з
біології;вона має задовольняти потреби вчителів різної кваліфікації (крім жорсткого
алгоритму навчання програма повинна включати підсистему конструювання власного
алгоритму, так званий «конструктор уроків»);комп’ютерна програма повинна бути зрозумілою як викладачам, так і учням, а
інформація, що виноситься на екран, сприйматися однозначно; керування програмою
бути максимально простим;вчитель повинен мати можливість компонувати матеріал за своїм розсудом і в процесі
підготовки до уроку займатися творчістю, а не запам’ятовуванням того, в якому
порядку буде виводитися інформація.комп’ютерна програма повинна дозволяти використовувати інформацію в будь –
якій формі представлення (текст, таблиці, діаграми, слайди, відео– аудіо
фрагменти, анімація, 3D - графіка).
Найсучаснішим комп’ютерним
засобом навчання є мультимедіа , що ґрунтується на спеціальних апаратних і
програмних засобах. Однією з
беззаперечних переваг засобів мультимедіа є можливість розроблення на їх основі
інтерактивних комп’ютерних презентацій з біології.
Презентація – це набір
послідовно змінюючих одна одну сторінок – слайдів, на кожній з яких можна
розмістити будь – який текст, малюнки, схеми, відео – аудіо фрагменти,
анімацію, 3D – графіку, використовуючи
при цьому різні елементи оформлення.
Вони не вимагають особливої підготовки вчителів й учнів та активно залучають
останніх до співпраці. На наш погляд, презентація - це
зручна конструкція, в якій легко орієнтуватися, бо головна сторінка програми –
Інтернет-сторінка дозволяє користувачу легко вибрати необхідну тему та перейти
на необхідний урок.
Матеріал в цій програмі розташований окремими блоками – темами. Кожен урок
– це окрема презентація, в якій закладені всі етапи уроку. Обсяг матеріалу
різних уроків різний, оскільки в деяких випадках ми включали до уроку додатковий матеріал, який допоможе вчителеві
обрати найбільш доступний для розуміння учнів варіант пояснення.
Аналіз науково – методичної літератури та періодичних видань показав, що
мультимедійні презентації здатні реалізувати багато проблем процесу навчання, а
саме : - використовувати передові інформаційні технології;
- змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
- полегшувати підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу
учнів;
- розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні
відомості про видатних вчених, тощо;
- реалізувати ігрові методи на уроках;
- здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;
- дають можливість роздруківки плану
уроку та внесення в нього заміток та коментарів;
- проводити інтегровані уроки, забезпечуючи посилення міжпредметних
зв’язків;
- організовувати інтерактивні форми контролю знань, вмінь та навичок;
- організовувати самостійні, дослідницькі, творчі роботи, проекти, реферати
на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір.
Отже, на сучасному етапі розвитку
шкільної освіти проблема застосування комп’ютерних технологій на уроках
біології набуває дуже великого значення.
Комп’ютер з мультимедіа в руках
учителя стає дуже ефективним технічним засобом навчання. Одночасно впливаючи на
зоровий та слуховий аналізатори він оперативно відповідає на дії користувача,
підтримуючи справжній зворотний зв'язок, тобто працює в інтерактивному
режимі.
Застосовуючи на уроках біології
мультимедійні технології, вчитель може
демонструвати: мікросвіт клітини; ріст і розвиток організмів, еволюцію живих
систем, розвиток життя на Землі, тобто за короткий час демонструвати процеси,
які проходять впродовж місяців, років і навіть століть; знайомити з явищами що
мають звукове відображення; проводити практичні та лабораторні роботи. Все це
дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень; підвищувати статус
вчителя; впроваджувати в навчальний процес інформаційні технології; розширювати
можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання
та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль
знань, вмінь та навичок учнів; полегшувати та вдосконалювати розробку творчих
робіт, проектів, рефератів.
Проведення уроків при комплексному
застосуванні традиційних та мультимедійних технологій забезпечує набуття
учнями не тільки глибоких та міцних
знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності , самостійно
набувати нових знань та працювати з різними джерелами інформації.
|